20 April 2007

Rules: House rules and explanations v1.3

Huisregels:

Algemeen

  • Iedereen heeft het recht om 1x per spelletje een fout te maken en dit te corrigeren. Deze fout moet in de persoon zijn laatste beurt gemaakt zijn.
  • Alles wat op de speeltafel komt moet (naar behoren) geschilderd zijn.
  • Rassen moeten kloppen (geen goblin-mini voor een orc gebruiken).
  • Uiterlijke kenmerken moeten zo goed mogelijk benaderd worden.
  • Uiterlijke kenmerken (wapens, armour, andere voorwerpen, cause fear, etc) mogen te allen tijde opgevraagd worden. Alle andere zaken mogen verborgen gehouden worden voor andere spelers (niet de ref!).
  • De warband rosters die in het bezit zijn van de ref zijn leidend. Deze dienen daarom up-to-date te zijn. Gaarne aanleveren middels officiĆ«le sheet of alternative excel-sheet.
  • Zaken waarbij een dobbelsteen (of andere manier van willekeur) gebruikt wordt ter afhandeling, dienen onder het toezicht van de ref te gebeuren (bv.: rare items zoeken, injuries verwerken). Het is ook mogelijk om dit via mail of telefoon af te handelen, hierbij werpt de ref de dobbelsteen.
  • Als er een afronding plaats moet vinden, dan is het altijd ten nadele van de speler (Mordheim is a damned city!)
  • De campaign-regels zoals in de (Living) Rulebook zijn variabel. Je kunt er dus niet standaard vanuit gaan dat er bijvoorbeeld Garlic te koop is, of dat het alleen de volgende beurt gebruikt kan worden. Na elk gevecht worden wel de mogelijkheden voorgeschoteld, zodat je duidelijk weet wat voor keuzes je hebt (je weet welke spullen/hired swords te koop/huur zijn, hoe duur ze zijn en hun precieze nut).

Aanpassingen

  • De "free dagger" mag alleen gebruikt worden indien geen andere H2H wapens beschikbaar zijn.
  • Het verminderen van de Armour Save d.m.v. hoge Strength begint bij 5 i.p.v. 4.
  • Indien de leider van een warband out of action raakt, dienen alle friendly models (wiens leider neergaat) binnen 6" een All Alone test uit te voeren.
  • Charges worden uitgevoerd in de volgorde van aankondiging.
  • Als je tijdens je movement minimaal 2" hebt geklommen, kan je niet meer schieten.
  • Als een warrior met parry geraakt wordt met een H2H wapen, wordt de worp van de aanvaller bij de WS opgeteld. Dan mag de verdediger een D6 gooien en zijn WS erbij optellen. Als dit resultaat het resultaat van de aanvaller overstijgt, dan is de aanval parried.
  • Het staat niet duidelijk in de regels, maar spreuken hebben line of sight nodig om gedaan te worden, tenzij dit expliciet in de beschrijving staat dat dit niet hoeft.
  • Wat ook niet duidelijk in regels staat: de 16" lijn van blunderbussen wordt gestopt door obstakels (muren, bomen, etc.)
  • Lucky Charms gaan stuk als er een 6 wordt gegooid op het moment van gebruik.
  • Cathayan Silk Clothes kunnen alleen door Mercs gebruikt worden.
  • Light Armour kost 15 gc en Heavy Armour 40 gc.

Aanvullingen

  • Zware objecten kunnen door 1 persoon gedragen worden, maar dit persoon heeft dan half movement. Er kan dan niet gevochten worden. 2 personen: ieder 1 hand nodig, maar kan normale movement gelopen worden (en gecharged). De personen dienen aan het begin van hun movement tegen het voorwerp aanstaan. Ladders en ramps kunnen geplaatst worden aan het einde van de movement fase en kunnen niet in dezelfde movement fase gebruikt worden, waarin ze geplaatst zijn. Per voorwerp kunnen deze regels gedeeltelijk of geheel afwijken.
  • Indien het niet door daadwerkelijke scenery wordt weergegeven, hebben bomen in een bos de hoogte van 5” (denk aan dicht bos waar we alleen een soort van omgehakte bomen tonen, zodat je mini er wel doorheen kan lopen). Je zicht is dan beperkt tot je Initiative in inches.
  • Indien je iets wilt doen wat niet in regels is vastgelegd, leg dit voor aan de ref, wellicht wordt het gehonoreerd.
  • Indien iemand onder zijn beginkapitaal terecht komt, wordt het verschil aangevuld tot het startkapitaal. Hierbij wordt alles meegerekend (heroes, xp & equipment). Er kan niemand spullen weggooien of personen vrijwillig met retirement sturen om zo extra geld binnen te krijgen. Dit om te voorkomen dat er mensen hopeloos achterop geraken.

Verduidelijkingen:

  • Wapens mogen niet verwisseld worden tijdens een H2H gevecht. Uitzonderingen hierop zijn de diverse "pistols" en de "lance". Je kunt dus niet je bijl wegstoppen om dan met je zwaard verder te vechten.
  • Trolls, Ogres, Rat-ogres en Minotaurs zijn allen Large.
  • De "first strike" regel van speren blijft zoals het in de Living Rulebook staat aangegeven.
  • Je kunt "re-rolls" niet nogmaals re-rollen.
  • LOS wordt bepaald vanaf het (gehele) hoofd van de mini.
  • Blessed & Holy: de definitie van "undead" betreft wezens die gereanimeerd zijn door duistere magie, oftewel: vampires, zombies, dire wolves, skeletons, mummies, ghosts, wights, banshees, liches en skeleton steeds. De definitie van een "daemon" is een wezen dat daemonische krachten bezit (maar niet spreuken), oftewel: possessed, wezens met de mutatie Daemon Soul, elk wezen met een "daemonic save", bloodletters, bloodthirsters, nurglings, great unclean ones, flamer of tzeentch, lords of change, daemonettes, keepers of secrets, etc.
  • Bugman's Ale gaat 1 gevecht mee.
  • Er mag op iemand geschoten worden als er een deel van het lichaam te zien is. Dus niet als je alleen een wapen, een paardestaart of een ander voorwerp ziet. Op een helm kan natuurlijk wel geschoten worden, aangezien daar een lichaamsdeel onderzit (use common sense).

Optionele Regels:

1 comment:

Vox said...

Naar aanleiding van de vorige battle: ik vind dat de 'cover' regels voor schieten wel mogen worden aangepast: het is nu zo dat je al een -1 krijgt als ook maar 1 hand of voet van het doelwit in cover is. Dat maakt cover krijgen belachelijk makkelijk. Ik stel voor dat de -1 voor cover pas geldt als een significant deel niet zichtbaar is (1/3 ongeveer). Of anders geformuleerd: je hebt pas cover als je ook zou kunnen hiden op de plek waar je staat.